A szőlő és bor ágazat elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszerének kialakítása és az elektronikus pincekönyv vezetési lehetőség biztosítása














A magyarországi szőlő és bor ágazat több tízezer termelőt és gazdasági társaságot, valamint borkedvelők százezreit érintő szakterület. A szőlő- és borágazati nyilvántartások többnyire papír alapúak és éppen ezért az ágazatban az adminisztráció jelenti az egyik legnagyobb kihívást a vállalkozások számára. A hazai és európai uniós elvárásokkal összhangban az ágazat hatékony működése szempontjából kulcsfontosságú az adminisztrációs rendszer egyszerűsítése és elektronikus útra terelése, aminek hatására a hatósági ellenőrzések, valamint az ágazatirányítás hatékonyságának növelése is elérhető. Így megvalósulhat az ágazatra háruló, nagy ráfordítást igénylő adminisztrációs teher csökkenése mind a szolgáltatást nyújtó szervezetek, mind a szolgáltatások felhasználói oldalán. Ezen a területen jelentős változást, segítséget fog jelenteni az egyszerűbb ügyintézést támogató ePincekönyv rendszer, mellyel csökkenthető a személyes jelenlétet igénylő ügyintézések száma és időigénye.

A projekt legfontosabb célja, hogy egységes, központi informatikai rendszer létrehozása mellett, a papír alapú eljárásokat elektronizálja. A cél eléréséhez fejlesztésre kerülő informatikai rendszer a következő elemekből tevődik össze:

Az ePincekönyv projekt keretében megvalósuló fejlesztések eredményeként:

 Az ePincekönyv rendszer egyablakos ügyintézést biztosít 12 hatósági eljárásnál, jelentősen megrövidítve ezzel az ügyintézési időt.

Az ePincekönyv rendszerben elektronikusan intézhető ügyek:

  1. Telepítés, kivágás engedélyezése
  2. A szüret és a szőlőfeldolgozás
  3. Szüret elmaradást okozó káresemény bejelentése
  4. Szakmai-jövedéki nyilvántartás: online regiszter
  5. Bor előállítása: Első származási bizonyítvány, Must származási bizonyítvány, Termelési jelentés
  6. Borászati melléktermékek ellenőrzés melletti kivonásának bejelentése
  7. Egyes borászati eljárások előzetes bejelentése
  8. Borászati üzemek közötti szállítás/áttárolás
  9. Forgalombahozatal
  10. Forgalombahozott borászati termékek belföldi értékesítése
  11. Értékesítési jelentés
  12. Készletjelentés

Az elektronikus ügyintézés a rendszer közigazgatási rendszerbe állítását követően 11 eljárásban a nem kisüzemi bortermelők vagy három év átlagában legalább 10 ha szőlőültetvényt használók részére kötelező lesz.

Részletesebben:

Nem kisüzemi bortermelő, több, mint 20 ezer hl/év* értékesítéssel. (Kötelező az online bortermelő regiszter vezetése is.)

*Az utolsó három lezárt borpiaci év átlagában.

A projekt konzorciumi tagjai által létrehozott aloldalak internetes elérhetőségét az alábbi linkekre kattintva találja.

NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.

Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség

Menü

Főoldal

Navigáció