A magyarországi szőlő és bor ágazat több tízezer termelőt és gazdasági társaságot, valamint borkedvelők százezreit érintő szakterület. A szőlő- és borágazati nyilvántartások többnyire papír alapúak és éppen ezért az ágazatban az adminisztráció jelenti az egyik legnagyobb kihívást a vállalkozások számára. A hazai és európai uniós elvárásokkal összhangban az ágazat hatékony működése szempontjából kulcsfontosságú az adminisztrációs rendszer egyszerűsítése és elektronikus útra terelése, aminek hatására a hatósági ellenőrzések, valamint az ágazatirányítás hatékonyságának növelése is elérhető. Így megvalósulhat az ágazatra háruló, nagy ráfordítást igénylő adminisztrációs teher csökkenése mind a szolgáltatást nyújtó szervezetek, mind a szolgáltatások felhasználói oldalán. Ezen a területen jelentős változást, segítséget fog jelenteni az egyszerűbb ügyintézést támogató ePincekönyv rendszer, mellyel csökkenthető a személyes jelenlétet igénylő ügyintézések száma és időigénye.
A projekt legfontosabb célja, hogy egységes, központi informatikai rendszer létrehozása mellett, a papír alapú eljárásokat elektronizálja. A cél eléréséhez fejlesztésre kerülő informatikai rendszer a következő elemekből tevődik össze:
- ágazati nyilvántartórendszer szükséges mértékű továbbfejlesztése és a meglévő szakrendszerek összekapcsolása;
- elektronikus ügyintézési alkalmazás kialakítása;
- vállalkozói és állampolgári kiszolgáló alkalmazás fejlesztése (webes kliens és mobil alkalmazás).
Az ePincekönyv projekt keretében megvalósuló fejlesztések eredményeként:
- az elérhető elektronikus közigazgatási szolgáltatások bővítésének köszönhetően nő az elektronikus közigazgatási szolgáltatásokat használó ügyfelek (ágazati szereplők, vállalkozások) aránya, ezen keresztül csökken a szereplők az ügyintézéssel töltött ideje;
- a csökkenő ügyintézési idővel együtt csökkenek az ügyfelek adminisztratív terhei;
- a közigazgatási szolgáltatások minőségének és kiszámíthatóságának növelése javítja a vállalkozások versenyképességét, ezáltal az forgalom bővítésén keresztül a magyar gazdaság eredményességét és fenntarthatóságát.
Az ePincekönyv rendszer egyablakos ügyintézést biztosít 12 hatósági eljárásnál, jelentősen megrövidítve ezzel az ügyintézési időt.
Az ePincekönyv rendszerben elektronikusan intézhető ügyek:
- Telepítés, kivágás engedélyezése
- A szüret és a szőlőfeldolgozás
- Szüret elmaradást okozó káresemény bejelentése
- Szakmai-jövedéki nyilvántartás: online regiszter
- Bor előállítása: Első származási bizonyítvány, Must származási bizonyítvány, Termelési jelentés
- Borászati melléktermékek ellenőrzés melletti kivonásának bejelentése
- Egyes borászati eljárások előzetes bejelentése
- Borászati üzemek közötti szállítás/áttárolás
- Forgalombahozatal
- Forgalombahozott borászati termékek belföldi értékesítése
- Értékesítési jelentés
- Készletjelentés
Az elektronikus ügyintézés a rendszer közigazgatási rendszerbe állítását követően 11 eljárásban a nem kisüzemi bortermelők vagy három év átlagában legalább 10 ha szőlőültetvényt használók részére kötelező lesz.
Részletesebben:
- Az összesen legalább 10 ha* ültetvényt használó gazda borászati üzem nélkül.
- Kisüzemi bortermelő, aki összesen legalább 10 ha* ültetvényt használ.
- Nem kisüzemi bortermelő, legfeljebb 20 ezer hl/év* értékesítéssel.
Nem kisüzemi bortermelő, több, mint 20 ezer hl/év* értékesítéssel. (Kötelező az online bortermelő regiszter vezetése is.)
*Az utolsó három lezárt borpiaci év átlagában.
A projekt konzorciumi tagjai által létrehozott aloldalak internetes elérhetőségét az alábbi linkekre kattintva találja.
NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.
Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség