Tavaly szinte változatlan mennyiség mellett értékben több mint 10 százalékkal növekedett a Németországba irányuló magyar borexport, ami azt mutatja, hogy a legfontosabb külföldi piacon egyre nagyobb figyelem irányul a magasabb minőségű magyar borokra - emelte ki az MTI-nek nyilatkozva Kiss Eliza, a Vidékfejlesztési Minisztérium szőlő-borágazatért felelős miniszteri biztosa, aki vasárnap megnyitotta a magyar nemzeti standot a világ vezető borszakmai vásárán, a düsseldorfi ProWein kiállításon.

Kiss Eliza elmondta: a világ 50 országának borkultúráját bemutató vásáron jól fogadták a magyar megjelenést, a megújult arculatú, 225 négyzetméteres nemzeti standot, amelyen 26 borászat mutatja be termékeit.

Az idén 20 éves ProWein kiállításon Magyarország tizedik éve szerepel, és az utóbbi évek tendenciái alapján jól látható, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a különlegességek iránt, ami a magyar szakmának is kiváló lehetőség, hiszen "amit például a furminttal, juhfarkkal, ezerjóval vagy a kadarkával be tudunk mutatni, az kuriózum a külföld számára" - mondta a miniszteri biztos.

Telefonon adott nyilatkozatában Kiss Eliza kiemelte, hogy két-három éve felfelé ível az export, tavaly elérte a 75 millió eurót. A legnagyobb piacon, Németországban az aktív marketingmunka révén is erősödik az érdeklődés a minőségi magyar bor iránt, így tavaly csaknem változatlan mennyiség mellett éves szinten 13 százalékos emelkedéssel 14 millió euró fölé ugrott a borkivitel értéke.

A külföldön eladott magyar bor többsége az Európai Unióban talál vevőre, Németország után nagyjából egyenlő piaci részesedéssel Nagy-Britannia, Csehország és Szlovákia következik, az EU-n kívül pedig Oroszország és Kína a legfontosabb - mondta a miniszteri biztos.

Hangsúlyozta: további komoly arculatformáló munkára van szükség, hogy Magyarország minél inkább helyet szerezzen "a világ bortérképén". Az ismertség növelését szolgálja például a Nemzeti Borkiválóság Programhoz kapcsolódó Országkóstoló rendezvénysorozaton kiválasztott mintegy 500 borról készült két új, reprezentatív angol nyelvű könyv is, vagy éppen a nemzeti standon kialakított központi kóstolózóna, ahol bemutatnak számos borkiválóságot.

A keddig tartó ProWein vásáron több mint 4700 kiállító mutatja be termékeit. Tavaly 45 ezer szakmai vendéget regisztráltak, és a szervezők az idén is hasonló látogatottságra számítanak. A kiállításon több mint 300 rendezvényt tartanak, a borászok, kereskedők, vendéglátó-ipari szakemberek és szakújságírók közötti kapcsolatok ápolását szolgálják például a minden este megtartott úgynevezett Vinophile Party-k, vagyis borbarát összejövetelek.

(MTI)